سایت تخصصی برترین های معماری کافه فورکیا . خرید امن و آسان انواع پروژه بدون محدودیت ، بهمراه تخفیف های ویژه! -دانلود فایل پاورپوینت،نقشه های اتوکد ، مجله ، کتاب ، کامپوننت ، پلاگین ، تکسچر، نرم افزار، مطالب و اخبار مختص به معماری

نظرسنجی سایت

به چه میزان از قیمت های سایت راضی هستید ؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 149
  • بازدید دیروز : 151
  • بازدید کل : 387510

گنبد سلطانیه


گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه

پیشینه شهر سلطانيه

شهر سلطانيه در 30 كيلومتري جنوب شرقي شهر زنجان و در 54 كيلومتري ابهر قرار دارد . اين محل طبق كتيبه هائي كه از پادشاهان آشور بدست آمده ، در قرن هشتم قبل از ميلاد محل سكونت طايفه جنگاور ( ساكاراتيها ) بوده و در عهد فرمانروايان ماد به اسم (( اريباد )) خوانده مي شده است و پارتها آنرا بنام نخستين پادشاه خود " ارساس " ناميدند .

از تاريخ سلطانيه تا حمله مغول اطلاع دقيقي در دست نيست . ليكن لازم به تذكر است تا پيش از تسلط مغول سلطانيه به نام " نيز آگامبي " و " شروياز " معروف بوده است.سلطانيه دردوره ايلخانان مغول محمد اله مستوفي نامي كه در زمان سلطان محمد خدا بنده مي زيسته است پس از بازگشت به موطن خود قزوين در نزهت القلوب ( كتاب خود ) ، از سلطانيه چنين ياد كرده است :قبل از حمله مغول در سلطانيه فعلي هيچگونه اثر ساختماني نبود و اين ناحيه شكل مرغزار و چمنزار بوده است و سلاطين مغول پس از استقرار در ايران و پايتخت قرار دادن تبريز ، كم كم براي شكار و گذرانيدن ايام تابستان بدان سو روانه مي شدند و با برافراشتن چادرها ايام استراحت تابستاني را در آنجا سپري مي كردند به همين جهت اين محل "‌ قنقواولانك "‌يا به قولي " ايقرئولن "‌ يعني چمنزار يا شكار گاه شاهين ناميده مي شد كم كم پادشاهان بعدي بخاطر خوش آب وهوا بودن مكان مزبور تصميم به ايجاد تاسيسات و ساختمانهائي براي اسكان خويش و لشكريان و اطرافيان خود گرفتند.

اين ملك در زماني تقويت شد كه ارغون خان پسر اباخان چهارمين ايلخان مغول بر اريكه سلطنت تكيه زد . و تصميم گرفت كه در محل فعلي سلطانيه كه دشتي وسيع و سرسبزبود شهري بنا نمايد لذا دستور داد كه " قلعه اي كه دور با روي آن 12 هزار گام باشد از سنگ تراشيده بسازند.‌" براي ساختن اين قلعه كه بسيار با شكوه بود و داراي كاخ سلطنتي و خانه هاي متعدد بود در عرض كليسا هزاران نفر از معماران و هنرمندان از تبريز به اين منطقه آمدند و به كار مشغول گرديدند. ارغون خان پس از ساختمان اين قلعه ،‌در حاليكه هنوز نيمه كار بود ،‌در آن مسكن گزيد و بسال 691 هجري در گذشت .طبق وصيت وي جنازه اش را در همان نزديكي دفن كردند وقتي پسرش غازان خان به پادشاهي رسيد دستور داد تا بر قبر پدر آرامگاهي 12 وجبي و از لحاظ معماري بس با شكوه بسازند . كه برجهاي 12 گانه اي داشته است .نا گفته نماند كه غازان خان ابتدا سعي به بازسازي بخش نيمه تمام كرد ولي بعدا" بنا به عللي از انجام اين كار انصراف حاصل كرد و تبريز را به پايتختي برگزيد . از آنجا كه غازان خان پادشاهي بلند پرواز و جاه طلب بود دستور داد ، در محلي كه بعدها به شنب غازان خان معروف گشت شهر جديدي احداث نمايند . و براي اوآرامگاهي مجلل و با شكوه بسازند كه در عالم بي نظير باشد . به همين جهت از آرامگاه سلطان سنجر در مرو كه از باشكوه ترين بناهاي عصر خود به شمار مي رفت به عنوان الگو استفاده نموده و تنها با اضافه كردن گنبدي عظيم ، بنائي بوجود آورد كه عظمت آرامگاه سلطان سلجوقي را تحت الشعاع خود قرار داد .با به حكومت رسيدن او لجايتو در سال 702 هجري وي تصميم گرفت به آرزوي پدرجامه عمل بپوشاند.

" به همين جهت دستور داد شهري بسازند كه دور آن 30 هزار گام باشد . قلعه كوچكتر به مساحت 2000 گام و به طول 500 گز (‌ 225 متر )‌ و شامل 16 برج و يك دروازه ورودي بوده است . عرض ديوارهاي قلعه به اندازه اي بود كه چهار سوار به آساني مي توانستند در كنار هم بر روي آن حركت كنند .سلطان ايلخاني پس از طرح شهر سلطانيه امر كرد تا آرامگاهي با همان عظمت شنب غازان خان براي وي بسازند . حافظ ابروبه اين نكته اشاره كرده و چنين مي نويسد :‌ " الجايتو از براي مدفن خود دراندرون قلعه عمارتي ساخته است كه آنرا ابواب البر نام نهاده با گنبدي مثمن بزرگ وعالي كه قطر آن 60 گز است در نهايت تكليف و ارتفاع آن 12 گز چنانچه در اقصاي بلاد عالم مثل آن عمارتي نشان نمي دهد .نا گفته نماند كه سلطان ايلخاني براي اينكار تمام هنرمندان و صنعتگران و تجار ايران را به شهر سلطانيه كوچ داد و براي اسكان آنها جا و مكان مناسبي ساخت . لذا نام قنغورلنگ به سلطانيه يعني محل شاه نشين تغيير يافت . از آنجا كه سلطان محمد خدابنده مانند بسياري از حكمرانان گذشته در ايجاد شهر عجله اي بسيار داشت ، به همين دليل در بناي سلطانيه امكانات فراواني ايجاد شد تا آنجا كه شاه خودش آمد و موقتا" زير چادر مجللي بسر برد و انجام كارها و پيشرفت آن را مستقيما" تحت نظارت قرارداد .بالاخره در سال 710 ه.ق. كار ساختماني شهر سلطانيه پايان گرفت و بدين مناسبت سلطان مغول مجلس، جشن مفصلي بر پا كرد و اين شهر را سلطانيه يا سلطان چمان يا سلطان نشين ناميد.از اين فرمان به بعد با توجه وافري كه سلطان محمد خدابنده به پايتخت جديد خود مبذول داشت ، اين شهر بعد از تبريز بزرگترين شهر امپراطوري وسيع ايلخاني گرديد . اين پادشاه به سال 716 هجري بعد از يك بيماري نسبتا"‌طولاني در گذشت ."‌ چون هنرمندان و صنعتگران و تجاري كه از نقاط مختلف كشور به آنجا كوچ داده شده بودند ،‌باطنا" ،‌ ناراضي بودند بعد از مرگ او لجايتو حتي در همان روز در حدود 14 هزار خانوار شهر سلطانيه را كه پايتخت رسمي پادشاهان مغول بود ترك گفتند .بعد از مرگ سلطان محمد خدابنده و جانشين او ابوسعيد بهادر در حقيقت مرد. شهر از رونق افتاده بي مهري ها ديد و روبه زوال رفت .

چرا كه ابو سعيد بهادر نتوانست مانند نياكان خود قدرتي به خرج دهد و از زوال تدريجي پايتخت جلوگيري كند .سلطانيه در دوره تيموريان با حملات متوالي خونخوار بزرگ ، امير تيمور گوركاني در سال 786 هجري ضربه اي مهلك بر پيكر سلطانيه وارد آمد . اين شهر مورد قتل و غارت تيمورلنگ و سپاهيانش قرار گرفت . بدين صورت وضع سلطانيه بكلي دگرگون شد . شهر از سكنه خالي گرديد . بسياري از انبيه و آثار شهر نابود شد . تنها يادگاري كه ماند و باز مورد احترام قرار گرفت گنبد بزرگ سلطانيه بود .پس از مرگ تيمور ،‌ ميرانشاه پسر وي حكومت را در دست گرفت . مورخين نوشته اند كه وي شديدا"‌تحت تاثير جلال و عظمت شكوه بناي سلطنت قرار گرفته بود و به همين جهت در صدد بر آمد ، ‌در شهر سلطانيه بناهاي عالي بسازد. ليكن هنگاميكه فهميد اين كار مدت زمان طولاني لازم دارد و تلاشهاي او در برابر عظمت سلطانيه بي ثمر است،‌ دستور خرابي آثار و انبيه سلطانيه را صادر كرد .عده اي نيز معتقدند كه ميرانشاه به علت عارضه ديوانگي دستور ويراني سلطانيه را داد . كلاويخو سفير هانري سوم اسپانيا در دربار تيموري در بخارا (‌ 1403 و 1406 )‌ كه از سلطانيه ديدن كرده ،‌ وضع شهر را چنين توصيف مي كند : "‌ شهر سلطانيه در دشتي واقع است و هيچ حصاري ندارد . در ميان آن دژي بزرگ است كه از سنگ ساخته اند و برجها و ديوارهاي آن با كاشيهاي آبي آرايش شده و زيباست .در هر يك از اين برجها يك عراده كوچك توپ قراردارد . سلطانيه شهري است پر جمعيت و با آنكه از لحاظ بازرگاني و داد و ستد از تبريز مهمتر است بازار آن شهر كم جمعيت تر است ."‌كلاويخو سپس به كاروانهاي شتر و بارهاي زياد و سفر تجار به آنجا اشاره مي كند كه به بوسيله آن در آمد هنگفتي به خزانه دولت ريخته مي شود . ليكن با توجه به عارضه ديوانگي كه گريبانگير ميرانشاه شده بود وي به ويراني مجدد سلطانيه و تبريز پرداخت و سرانجام در نتيجه جنگي كه بين قرايوسف و فرزند ميرانشاه بنام ابوبكر رخ داد . شهر سلطانيه بكلي موجوديت سياسي و اقتصادي خود را از دست داد و تبريز دوباره جاي آن را گرفت .سلطانيه در دوره صفويه در زمان صفويه شهر سلطانيه هر چند از اهميت سابق ، افتاده بود معذالك يكي از منازل معتبربين راه تبريز محسوب مي شده و بسياري از عمارات قديم آن به صورت نيمه مخروبه وجود داشته است .پيترو دلاواله سياح معروف ايتاليائي كه چند سال مشاور دربار شاه عباسي اول بوده و در اوايل قرن هفدهم ميلادي ،‌از سلطانيه بازديد نموده است ،‌از ويراني هاي سلطانيه در عهد صفوي سخن مي گويد : " سلطانيه سابقا" شهر بزرگي بوده ولي امروزه خراب شده و حتي فاقد حصار است و ديوار قسمت اعظم خانه ها نيز به ويراني گرائيده ، ‌به قسمي كه اكنون در شهر تعداد زمينهاي باير كه در روي آن چادر اردو زده شده خيلي بيشتر از تعداد

محدوده خانه هاي مسكوني است .اطراف سلطانيه جنگل وسيعي است كه در دو طرف آن رشته كوههاي متعددي واقع شده نام عربي سلطانيه نشان مي دهد كه اين شهر اسلامي است ....‌"فلاندن نيز نظريه فوق را تاييد مي كند و در سياحت نامه خود از آن به عنوان شهري نيمه ويران ياد مينمايد و مي نويسد : " .... با اينكه شهر تقريبا"‌رو به ويراني مي رفت اما ويرانه هاي باقيمانده نيز حكايت از جلال و شكوه و ابهت ديرين مي كند ."‌ مقبره زيباي ملاحسن شيرازي كه در جنوبي ترين نقطه سلطانيه وجود دارد از آثار اين دوره و مويد آبادي مختصر در اين عصر بوده است .

آدام اولئا ريوس كه در نيمه اول قرن هفدهم از سلطانيه ديدن كرده بود در سفرنامه خود شرح كوتاهي درباره سلطانيه آورده و مي نويسد :" اين شهر به مناسبت ساختمانهاي بلند – برجها و ستونهاي بسيار از خارج زيبا به نظر مي رسد . "‌ اين مورخ و سياح تصويري از شهر سلطانيه تهيه كرده كه در آن ساختمانهاي بلند را بسيار واضع نشان مي دهد و از طرف راست به چب بناهاي ذيل ملاحظه مي گردد :‌ "‌ مسجدي كه دو مناره آن دو طرف سردر آن واقع گرديده و بر هر شهر مسلط است . سپس يك مقبره استوانه اي كه برفراز آن گنبدي بيضي شكل هويدا است ، در كنار آن دروازه اي ملاحظه مي گردد كه بر روي برجي با گنبدي مخروطي شكل تعبيه شده است . نزديك اين دروازه مسجدي با گنبد بسيار زيبا مشاهده مي شود . در وسط تصوير زيگوراتي عظيم ملاحظه مي گردد و در كنار آن برجي استوانه اي كه از آن بلندتر است از ابهت ارتفاعي آن كاسته است . بعد از يك رديف ويلا و ساختمانهاي ييلاقي ،‌مقبره سلطان محمد خدابنده با تمام ابهت خود نمودار مي گردد . شاردن و تاورنيه دو سياح معروف فرانسوي كه در اواسط قرن 17 از اين شهر ديدن نمودند آنرا زيبا معمور و مصفا و آباد ياد كردند . سلطانيه اگر چه بر اثر از مركزيت افتادن و دگرگونيهاي سياسي و لشكركشي هاي متعدد ملوك و عوامل طبيعي مانند زمين لرزه و طوفانهاي شديد به سرعت رو به زوال و ويراني نهاد ليكن تاپايان دوره صفويه به صورت شهر كوچكي با نعمت فراوان و عمارات نيمه ويران اما با شكوه خود ،‌جلوه اي داشته است . سلطانيه در دوره قاجاريه در اوايل سلطنت سلسله قاجار آنچه از اين شهر و بناهاي رفيع آن از دستبرد عوامل ويران كننده طبيعي و ديگر عوامل بر جاي مانده دچار هوسهاي شاهانه فتحعليشاه شد. در زمان جنگ ايران و روس ، سلطانيه محل تجمع قواي ايران بود . فتحعليشاه كه براي ترتيب سپاه در ايام تابستاني مدتي را در آنجا گذرانده بود و طول اقامتش به اندازه اي بود كه دستور داد عمارتي از مصالح گنبد سلطانيه بر روي تپه هاي سلطانيه براي وي ساخته شود . در حال حاضر آثاري از اين بنا جر پي ها و قسمتي از اشياء كلشونه چيزي وجود ندارد .

بطور كلي مي توان گفت كه سلطانيه بعد از دوره سلطنت سلطان محمد خدابنده ، هرگز ان عظمت گذشته را نيافت . بنا ها ويران گشت . شهر با شكوهي كه روزي پايتخت بزرگترين امپراطوري دنيا بود به ويراني كشيده شده و امروز به صورت يك قصبه و روستائي ديده مي شود

سبب ايجاد گنبد سلطانيه

در مورد علل احداث اين بنا در تواريخ چنين آمده است :

اولجايتو پس از طرح سلطانيه تصميم گرفت كه به تقليد از آرامگاه برادرش غازان خان ، آرامگاه رفيع و با شكوهي براي خود بسازد به همين جهت براي بر پايي اين آرامگاه ، هنرمندان از هر سو به سلطانيه آمدند تا يكي از شاهكارهاي عظيم دوره مغول را به عرصه ظهور برسانند

بناي گنبد سلطانيه در سال 702 ه ( به روايتي ) بر اساس طرح آرامگاه غازان خان كه آن نيز از بناي آرامگاه سلطان سنجر در ( مرو ) الهام گرفته ، ساخته شده بود با اين تفاوت كه پلان آرامگاه سلطان سنجر مربع ،‌و پلان گنبد سلطانيه هشت ضلعي است . اگر چه تا حد زيادي معماري آرامگاه سلطان سنجر در بناي سلطانيه تاثير گذاشته بود ليكن حيزهاي ابتكاري در بناي اخير بحدي است كه آنرا بصورت يكي از شاهكارهاي هنر و معماري ايران در آورده است كه بعدها نمونه و الگوئي براي احداث تعداد زيادي از انبيه اين دوره شد. همچنين معماري گنبد سلطانيه را شخصي به نام سيد علي شاه انجام داده است .

ظاهرا" هنگامي كه اولجايتو امر به احداث آرامگاه خود كرد هنوز يكي از مذاهب اسلام را به عنوان مذهب رسمي انتخاب ننموده بود . وي تقريبا" در سال 709 ه يعني موقعيكه كار ساختماني گنبد رو به اتمام بود سفري به عراق نمود و تربت پاك امام حسن ( ع‌ ) و حضرت علي ( ع ) را در كربلا و نجف زيارت كرد .

بنا به قولي ، بر اثر تشويق و ترغيب علما و روحانيون بزرگ شيعه كه در آن زمان در دستگاه حكومتي صاحب منزلتي بودند، اولجايتو مذهب تشيع را به عنوان مذهب رسمي پذيرفت و بعد از مدتي تصميم گرفت كه آرامگاه خود را به ائمه اطهار اختصاص دهد . بدين منظور قصد انتقال اجساد مطهر آنان ( حضرت علي (‌ع ) و امام حسين (‌ع ) ) را به سلطانيه داشت تا بر رونق تجاري و اهميت مذهبي پايتخت جديد التايس خود بيفزايد .لذا دستور داد تاتزئينات داخلي بنا كه تا آن روز انجام نگرفته بود طوري بپردازند كه در آن شعائر مذهب تشيع بخوبي مورد استفاده قرار گيرد. بهمين جهت بود كه كلمه ((علي)) به طور مكرر با كاشي در متن آجر نوشته شده است
در همين اوان سلطان محمد خدابنده دستور ساختن آرامگاهي ساده براي خود در جنب گنبد اصلي را صادر كرد كه به گفته مورخين اين بناي آجري ظرف چند هفته به اتمام رسيد

انتقال اجساد مطهر ائمه بخاطر مخالفت شديد علماي شيعه يا بقولي خواب سلطان كه حضرت علي بن ابيطالب را نارضي ديده بود وآن حضرت از اين عمل ناراضي بود ، انجام نگرفت و منصرف شد .

بنابر اين سلطان ايلخاني مصمم شد كه دوباره اين بنا را به آرامگاهي براي خود اختصاص دهد . به نظر مي رسد كه در همين ايام از مذهب تشيع برگشت و مذهب اهل سنت را اختيار كرد. شايد به همين منظور بود كه دستور داد تمام تزئينات معرق كاري كه كلمه (( علي ))‌ ( ع )‌ بر آن نقش بسته بود ، و تمام تزئينات آجري كاشيكاري و گره سازي را با پوشش از گچ اندودند و روي آن پوشش را با كتيبه و اشكال مختلف هندسي طرحهاي گل و بوته دار با رنگ آبي بر زمينه سفيد گچبري كردند كه اين عمل احتمالا" در سال 713 ه رخ داده . اولجايتو در سال 716 ه. يعني تقريبا" چهار سال بعد از اتمام بنا در سن 36 سالگي در گذشت و جسد وي در تابوتي از زر ناب در آرامگاه ابديش دفن شد .

 

گنبد سلطانيه در دوره برپايي مرتفعترين بناي جهان بوده و هم اكنون نيز يكي ازعظيم ترين بناهاي تاريخي جهان به شمار مي رود . اين بنا قسمتي از مجموعه عظيمي استكه به ابواب البر مشهور بوده و شامل دارالشفاء ، بيت القانون ، بيت الحكمه ،دارالياده و ... اين بنا در قوم هم كف با فضاهايجانبي آرامگاه داراي پلان مربعمستطيل بوده و ادامه مجموعه در طبقات هشت ضلعي متمايل به منتظم است .

 

اين گنبد از سه فضاي گنبد خانه ، تربت خانه ،سردابه تشكيل شده و از نظر حجمي وتركيب فضا اين بنا با معماري هيچكدام از مقابر اسلامي ايران مطابقت ندارد در حاليكهاين وضعيت را مي توان با آئين تدفين مغول كه در دو مرحله انجام مي گرفت ، مطابقتداده و آن را با معماري تركيبي از مراسم
تدفين مغول تبيين نمود.باتوجه به اينطرز تفكر گنبد خانه محل عزاداري به جسد ، سردابه محل نگهداري و تدفين جسد وتربتخانه فضاي مسقف بالاي سردابه مي باشد .ورودي اصلي آرامگاه اولجايتو در ايوان هايشمال شرقي و شمال غربي تعبيه شده و كاربرد ايوانهاي شمالي ، شرقي وغربي پنجره ميباشند .پلان فضاي گنبد خانه متمايل به هشت ضلعي منتظم و طول هر يك از اضلاع از 06/10 متر تا 16/10 متر متغير است .

قطر گنبد خانه 40/24 متر مي باشد در اين فضا 8 جرز سنگين با عرض 32/6 تا 25/7متر با سطح مقطع 50 متر مربع قرار گرفته و مهمترين وجه مشخصه تحول معماري از درونسلجوقي به دوران ايلخاني را نمايش مي دهد . در حد فاصل اين جرزها ايوانها و بنائيدر دو طبقه اجرا گرديده و ارتفاع طبقه همكف از رقوم فعلي 7/9 متر و ارتفاع طبقه اولاز رقوم هم كف 70 /19 متر قابل اندازه گيري مي باشد . كف اين فضا با استفاده از سنگرخام سفيد مفروشي بوده است .

قوس ايوانها در اين فضا پنج و هفت تند است . در منتهي اليه اين قوسها كتيبه هايي با متن احاديث نبوي در آن نوشته شده و پس مقرنس كاري زيبايي كه وظيفه ترمپه ها بر آن محول شده پلان هشت ضلعي را به پلان دايره تبديل نموده و زمينه اجرا گنبد را فراهم آورده است .

دومين فضاي مورد بحث آرامگاه اولجايتو ، فضاي موسوم به تربت خانه مي باشد ،‌اين فضا به شكل مستطيل با طول ضلع 60/17 متر و عرض 8/7 متر و با ارتفاع 16 متر ، محراب مجموعه را در جرز جنوبي در خود جاي داده است . پوشش سقف تربت خانه از سه واحد طاق و تويزه ساخته شده قطر طاق وسطي كه بزرگتر است 9 متر و طاقهاي طرفين 3 متر قابل اندازه گيري مي باشد در ارتفاع 0/3 متري از كف ، درگرداگرد آن

كتيبه اي در دو قلم ريز به خط كوفي مشجر و قلم درشت به خط ثلث نوشته شده و اطراف كلمات را تزئينات اسليمي پر نموده است . بين تريت خانه و محوطه زير گنبد پنچره بزرگي از مس طلا قرار داشت كه به مرور زمان از بين رفته و يا به غارت برده شده است .

سردابه سومين فضايي است كه با تركيب فضاهاي مذكور افاده معني مي نمايد . اين فضا محل قبر اصلي مي باشد . ورودي سردابه در ايوان جنوبي تربت خانه قرار دارد و با تعبير 9 پله به پهناي 250 سانتيمتر مي رسد در وسط اين فضا محل قبر و در طرفين آن دو فضاي كوچك جهت استقرار نگهبانان جلوگيري از ورود ارواح خبيثه تعبيه شده . بررسي تركيب فضايي اين سردابه و ارتباط آن با كل مجموعه و قابل مقايسه نبودن آن با ساير بناهاي آرامگاهي مي توان چنين استنتاج نمود كه اين آرامگاه بر اساس بينش مغول بويژه آئين شمنيت ساخته شده باشد . گنبد آرامگاه اولجايتو بزرگترين نوع خود در بناهاي تاريخي ايران با ارتفاع 50/48 متر و قطر دهانه 40/24 متر و با ضخامت 160 سانتيمتر با روش دو پوششي ساخته شده و فضاي خالي بين دو پوسته 60 سانتيمتر مي باشد .

پلكانها

در بين جرزهاي هشت گانه پلكانهاي مارپيچي وجود دارد كه طبقه زيرين را به طبقات دوم و غرفه هاي خارجي و مناره هاي هشتگانه متصل مي كند . لازم به تذكر است كه اين پلكانها همه از پايين شروع نمي شود بلكه فقط دو پلكان زواياي شمالي و پلكان ديگر در نماي خارجي واقع شده است .

پلكانهاي زواياي شمالي به طبقه دوم راه مي يابد و پلكان سومي بدون اتصال به طبقه دوم بسوي بالا ادامه پيدا مي كند . پلكانهاي هشتگانه از طبقه سوم ( غرفه هاي خارجي ) ظاهر شده و تا امتداد مناره هاي هشتگانه صعود مي نمايد .

ايوانها

همانطور كه در فوق اشاره شد بر اضلاع هشتگانه پلان داخلي 8 ايوان رفيع و وسيع به ارتفاع 80/18 و به عرض 70/7 متر واقع شده اند .اين ايوانها يكنواختي حاصل از وجود جرزهاي قطور ، را از بين برده و باعث شده كه بنا زمخت جلوه ننمايد . اين ايوانها در عمق 60/2 و ارتفاع 9 متري به دو طبقه تقسيم شده است . در طبقه اول يا همكف ورودي هاي اصلي و ورودي هاي كوچك فرعي به محوطه هاي عبادتي قرار دارند

ايوان جنوبي متصل به محوطه اي بنام تربت خانه است كه در صفحات آينده شرح آن داده خواهد شد . ايوانهاي شرقي و غربي در انتها داراي درهاي بزرگ مي باشد . در حاليكه در انتهاي طبقه اول ايوانهاي فرعي يك در كوچك وجود دارد. سقف طبقه اول داراي قنديل بندي و مقرنسكاري بسيار جالب و زيبا مي باشد .

طبقه دوم اين بخش بوسيله راهروي پوشيده اي با هم در ارتباطند . بطوري كه مي توان در اين طبقه تمامي بنا را دور زد در غرفه هاي طبقه دوم انواع تزئينات و مقرنسكاريهاي ارزنده اي ديده مي شود كه نشانگرذوق و سليقه و دقت هنرمندان دوره ايلخانيان است <

يكي از خصوصيات اصلي و منحصر بفرد در گنبد سلطانيه دو جداره بودن آن است كه از دو قشر موازي و مجزا كه صرفا" با پشت بندهاي آجري بين خود بهم مربوط بوده و همچنين فرم واحدي را شامل مي شوند تشكيل شده است . و اين تنها نمونه در مورد گنبدهائي با وضع ساختماني فوق الذكر محسوب مي شود و به نظر اينجانب نمي توان نمونه اي با وضع ساختماني فوق الذكر در دنيا يافت كه متعلق به قبل از بناي مزبور باشد . و از اين رو گنبد فوق اهميت شاياني را در تاريخ معماري دنيا داراست بطوريكه مدتها بعد از ساختمان گنبد سلطانيه چه در غرب و چه در شرق رفته رفته آثاري با خصوصيات تكنيكي فوق بوجود مي آيد . از جمله مهمترين آثاري كه به تقليد از گنبد سلطانيه احداث شده گنبد كليساي سانتاماريا دلفيوره مي باشد كه بيش از صد سال بعد از آن ساخته شده است .

تاثير معماري گنبد سلطانيه در گنبد سانتاماريادلفيوره

در پايان بررسي معماري گنبد سلطانيه اين نكته ضروري است كه اين بنا در دوره هاي بعد الگوئي براي معماران ايراني گرديد . تاثير اين گنبد را نه تنها در معماري بعضي از بناهاي تاريخي ايران مي توان مشاهد نمود ، بلكه حتي برخي از باستان شناسان نيز بر اين عقيده اند كه طرح گنبد سلطانيه و معماري آن پا از مرزها فراتر نهاده و بر بنائي چون گنبد سانتاماريا دلفيوره در شهر ( فلورانس ) نيز تاثير گذارده است .

نظريه پروفسور پائولزي در اين مورد چنين است :

" و با اينكه ما از تركيب ساختماني گنبد اين كليسا بي اطلاعيم ، معذالك مطمئنيم كه گنبدي را كه بيش از صد سال بعد يعني سال 1418 و 1419 توسط برونلسكي و گيبرتي بر روي كليسا زده شده از فرم و نحوه ساختماني گنبد سلطانيه متاثر گرديده است چون گنبد سلطانيه تنها نمونه گنبد دو جداره متوازي است كه اينجانب در تمام آسيا مي شناسم . بنابر اين اثر آن بر روي تنها گنبد اروپائي از اين نوع يعني گنبد برونلسكي انكار ناپذير است . "

پائولزي در بخش ديگر از نوشته هاي خود وجه تشابهات دو بنا را ياد آوري كرده و چنين اظهار نظر مي كند :

" روابطي كه معماري دو بناي گنبد سلطانيه و كليساي سانتاماريادلفيوره را بهم نزديك مي كند اين است كه هر دو داراي يك نقشه مركزي و گنبدي دو جداره است ."

هر ضلع اين بنا دوازده ضلعي 8/4 متر و در بين زواياي دوازده گانه نيز نيمه ستونهايي تزئيني ديده مي شود . ضمنا" بدنه خارجي دو نيمه ستون جبهه شمالي را فرورفته و مقعر ترتيب داده اند و با آثار آجري كه بر روي بعضي از نيم ستونها باقي است بنظر مي رسد كه در روي اين نيم ستونها گلدسته هاي آجري شبيه گنبد سلطانيه وجود داشته است .

پله هاي متعدد ويران شده كه بطرف شرق تپه ادامه دارد از آثار باقيمانده ايست كه مي توان در بنا مشاهده نمود . گنبد ويران شده و راهروها و پله هاي داخلي عموما" از آجر ساخته شده اند . تزئينات بنا شامل آجر همراه با كاشيهاي فيروزه اي و آبي گلدار ،‌با طرحهاي ستاره چهار پر وكاشيهاي كوچك چند پهلو است .

عنوان مقاله:(كلياتي درباره معماري گنبدسلطانيه)
مؤلف:احمد اصغريان جدي
مأخذ:فرهنگ معماري ايران شماره 2‚3 (فروردين 1355) ص62ـ67

  انتشار : ۱ بهمن ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 388

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

علائم گرافیکی تحلیل سایت فتوشاپ

علائم گرافیکی تحلیل سایت فتوشاپ

دانلود مجموعه علائم موردنیازگرافیکی برای تحلیل سایت معماری   ... ...

فایل اتوکد پلان پیست اسکیت -1

فایل اتوکد پلان پیست اسکیت -1

قبل از خرید نکات پایین صفحه را مطالعه فرمائید. نمایی از فایل: ... ...

نقشه کامل شهرک جدید سهند

نقشه کامل شهرک جدید سهند

ما برای شما باکس کاملی از شهرک جدید سهند رو برای شما گذاشتیم تا در صورت لزوم از آن بهره کامل و مفیدی را از آن داشته باشید  هدف ما این است که نگران هیچ چیزی نباشید ما تمامی نیاز های شما رو بر آورده میکنیم و با ما مشکلات با شما کاری ندارند  این باکس شامل تمامی نقاط شهرک ... ...

پاورپوینت فرهنگسرای اشراق تهران

پاورپوینت فرهنگسرای اشراق تهران

  پاورپوینت 23 اسلاید شامل: موقعیت نقشه تاریخچه فرهنگسرای اشراق بخش های مختلف فرهنگسرا تحلیل فرم ومصالح امکانات عکس ها پلان ها و...   ... ...

پاورپوینت بررسی معماری سی و سه پل اصفهان

پاورپوینت بررسی معماری سی و سه پل اصفهان

فهرست مطالبمقدمهتاریخچهتاریخ بنای این پلمشخصات کلی بنای پلنقاش قدیمی از پلمعماری پلوجه تسميهبنا از دید جهانگرداناتصال چهار باغ به پل الله ورديخانتاريخچه ابنيه تاريخى اصفهانايوانچه‏ها و غرفه‏هاى زيباثبت تاريخىميرزا علينقى كمره‏اى متخلص به نقىموقعیت بنامصالح بکار رفته در ... ...

کتاب آسایش در پناه معماری همساز با اقلیم ـ رازجویان - دانشگاه شهید بهشتی

کتاب آسایش در پناه معماری همساز با اقلیم ـ رازجویان - دانشگاه شهید بهشتی

دانلود کتاب آسایش در پناه معماری همساز با اقلیم ـ رازجویان - دانشگاه شهید بهشتی ۲۲۳ ص فرمت Pdf از منابع مهم سوالات تنظیم شرایط محیطی کنکور ارشد معماری   گزیده ای کوتاه درباره آسایش در پناه معماری همساز با اقلیم ۱- شیوه های تبادل حرارتی بدن انسان با محیط اطراف یا عناصر ... ...

جزوه فن شناسی معماری ایران_ گلابچی

جزوه فن شناسی معماری ایران_ گلابچی

دانلود جزوه فن شناسی معماری ایران_ گلابچی48 ص تایپ شده و پرشده pdf * از منابع مهم مبانی نظری معماری و ایستایی و فن ساختمان شامل معرفی دسته بندی ساختمایه هایسنگی،خشتی، چوبی و اجری و انواع طاق و طویزه و گنبد در ساختمانمقرنس،کاربندی،انواع پوشش ها،بادگیر،مناره ... ...

نقشه اتوکدجزئیات نرده کشی محوطه با پایه های دیوار اجری

نقشه اتوکدجزئیات نرده کشی محوطه با پایه های دیوار اجری

دو شیت نقشه:شامل نقشه های جزئیات نرده کشی محوطه و جزئیات دیوار کشی محوطه نمایی از نقشه: ... ...

روستا 1 اسفرجان

روستا 1 اسفرجان

پروژه روستا1 اسفرجان واقع در کمبربندی شیراز اصفهان شامل یک پاورپوینت 75 صفحه که موارد زیربررسی شده است موقعیت جغرافیایی روستا-نمای کلی از روستا-موقعیت طبیعی روستا-وجه تسمیه روستا-مرحل گسترش کالبدی-بارندگی-حرارت-پوشش گیاهی منطقه-نظام جمعیتی روستا-کاربری اراضی روستا و.... ... ...

دریافت فایل : روستا 1 اسفرجان
پرسپکتیو 5

پرسپکتیو 5

3تا پرسپکتیو مدرسه ... ...

دریافت فایل : پرسپکتیو 5
پاورپوینت تحلیل مرکز هنر های نمایشی ابوظبی

پاورپوینت تحلیل مرکز هنر های نمایشی ابوظبی

پاورپوینت دارای 35 اسلاید با مباحثی شامل:معرفی معمار(زاها حدید)، تعریف دیکانستراکشن، آثار زاها حدید،موقعیت جغرافیایی سایت در ابوظبی، اقلیم، تحلیل سایت، ماکت اولیه، کانسپت،پلان، نماها و مقاطع، معرفی فضاها مب باشد. ... ...

نقش اقلیم در معماری( طراحی اقلیمی)

نقش اقلیم در معماری( طراحی اقلیمی)

نقش اقلیم در معماری باتوجه به مصرف روزافزون انرژی های فسیلی در منازل وباتوجه به اینکه این انرژی در حال اتمام میباشد میتوان گفت که طراحی بر اساس اقلیم یکی از ارکان اصلی طراحی معماری مدرن شده وکشورهای صنعتی پس از بحران نفت سال۱۹۷۳ سعی در از بین بردن وکم کردن نیاز به انرژی ... ...

6 مقاله با موضوع نور در معماری ایرانی- اسلامی(فایل word قابل ویرایش)

6 مقاله با موضوع نور در معماری ایرانی- اسلامی(فایل word قابل ویرایش)

6 مقاله با موضوع نور در معماری ایرانی- اسلامی(فایل word قابل ویرایش)   فایل‌های مقالات این پروژه به صورت word و قابل ویرایش ارائه شده است. با توجه به اینکه این مقالات در همایش هاي ملي منتشر شده است، منبع ارزشمندی برای مطالعه و ارائه پروژه های دانشگاهی است. عناوین: -سیر ... ...

پاور پوینت تحلیل مرکز تجاری زیست خاور مشهد

پاور پوینت تحلیل مرکز تجاری زیست خاور مشهد

پاور پوینت تحلیل و تجزیه مجتمع تجاری زیست خاور مشهد   معایب  دسترسی ها   عملکرد فضاها و.... ... ...

لیسپ درج نماد ترانشه های خاکبرداری

لیسپ درج نماد ترانشه های خاکبرداری

این فایل را از سایت جدید ما با تخفیف دریافت کنید(کلیک کنید) عنوان لیسپ  : sev جهت چگونگی استفاده از این لیسپ از لینک زیر کمک بگیرید: لیسپ ها در اتوکد پس از load کردن لیسپ ، در خط فرمان ، sev را تایپ کنید. درخواست های خط فرمان را پاسخ دهید . فاصله بین خطوط ... ...

تحقیق: معرفی آثار و نظریات مهندس ایرج کلانتری + فایل word قابل ویرایش

تحقیق: معرفی آثار و نظریات مهندس ایرج کلانتری + فایل word قابل ویرایش

تحقیق: معرفی آثار و نظریات مهندس ایرج کلانتری این تحقیق در 53 صفحه تنظمیم شده است. متن مطابق استانداردهای نگارش متون علمی تنظیم شده و برای ارائه پروژه کارشناسی و کارشناسی ارشد معماری مناسب می‌باشد. فایل تحقیق قابل ویرایش به صورت word ارائه شده است.   مقدمه: ایرج ... ...

بررسی کامل مطالعات شهرک مسکونی(نمونه های داخلی و خارجی)

بررسی کامل مطالعات شهرک مسکونی(نمونه های داخلی و خارجی)

_ شهرک مسکونی انگلت فرانسه :   این پروژه با هدف دستیابی به مسکن مقرون به صرفه ودر عین حال همگام با معیارهای معماری پایدار طراحی شده است این شهرک مسکونی از ۷ ساختمان تشکیل شده ،فواصل وجهت گیری ساختمانها به گونه ای است که علاوه بر بهره مندی از نورخورشید ،کمترین سایه بر روی ... ...

دانلود مقاله کامل معماری خاک (انسان ،طبیعت ،معماری)در قالب پاورپوینت

دانلود مقاله کامل معماری خاک (انسان ،طبیعت ،معماری)در قالب پاورپوینت

عنوان فایل : معماری خاک (انسان ،طبیعت ،معماری) نوع فایل : پاورپوینت تعدادصفحات : 86 ص شرح مختصر : یشتر تمدن ها سطح اهرام ساخته شده از خشت خام را اندود می‌کردند. چنین سازه هایی در نزد فراعنه ی مصر، آزتک ها و تولتک‌های مکزیک و تمدن موشیکا در پرو به چشم می‌خورد، سرخ ... ...

پروپوزال کارشناسی ارشد معماری: طراحی مجموعه اقامتی-درمانی با بهره‌گیری از مناظر شفابخش در الگوی باغسازی ایرانی (فایل word)

پروپوزال کارشناسی ارشد معماری: طراحی مجموعه اقامتی-درمانی با بهره‌گیری از مناظر شفابخش در الگوی باغسازی ایرانی (فایل word)

پروپوزال کارشناسی ارشد معماری: طراحی مجموعه اقامتی-درمانی با بهره‌گیری از مناظر شفابخش در الگوی باغسازی ایرانی فایل word قابل ویرایش   این پروپوزال توسط گروه معماری تلار تهیه شده است، از اینرو مشابه آن در وب وجود ندارد. می‌توانید با اضافه کردن سایت مورد نظر خود و انجام ... ...

بوفه 1

بوفه 1

طرح بوفه ،پلان 2برش ،پرسپکتیو و سایت پلان (طراحی شده توسط گروه آرت) ... ...

دریافت فایل : بوفه 1
5000 نقشه مسکونی و ویلایی بصورت تصویری

5000 نقشه مسکونی و ویلایی بصورت تصویری

دراین فایل نقشه خانه های ویلایی بیش از 5000 تصویر پلان نما مقطع را میتوانید دانلود کنید فروش نقشه خانه های ویلایی 5000 تصویر پلان نما مقطع نقشه پلان نما مقطع خانه های ویلایی و پروژه های ویلایی نمای بیرونی و دکوراسیون داخلی ویلا شامل ویلاهای ساحلی ویلا در زمین با شیب زیاد ... ...

7 مقاله با موضوع پیاده مداری در فضای شهری-بخش اول (فایل word قابل ویرایش)

7 مقاله با موضوع پیاده مداری در فضای شهری-بخش اول (فایل word قابل ویرایش)

7 مقاله با موضوع پیاده مداری در فضای شهری-بخش اول (فایل word قابل ویرایش)   فایل‌های مقالات این پروژه به صورت word و قابل ویرایش ارائه شده است. با توجه به اینکه این مقالات در همایشهاي ملي منتشر شده است، منبع ارزشمندی برای مطالعه و ارائه پروژه های دانشگاهی ... ...

مجتمع مسکونی طرح 5 معماری

مجتمع مسکونی طرح 5 معماری

پروژه طرح 5 معماری با موضوع مجتمع مسکونی با رندر های سه بعدی ونقشه های دو بعدی همراه با محوطه سازی و سایت پلان. ... ...

جزوه مصالح ساختمانی آکادمی تخصصی معماری

جزوه مصالح ساختمانی آکادمی تخصصی معماری

دانلود جزوه مصالح ساختمانی_ آکادمی تخصصی معماری 172 ص تایپ شده Pdf   فهرست مطالب : بتن سیمان گچ آهک ملات شیشه فلز قیر و عایق کاری سنگ آجر خاک چوب رنگ مصالح جدید   ... ...

دانلود پروژه تحلیل میدان امام حسین

دانلود پروژه تحلیل میدان امام حسین

عنوان : تحلیل میدان امام حسین قالب : پاورپوینت صفحه : 36 اسلاید   مقدمه   این میدان ابتدا به نام فوزیه همسر مصری محمدرضا پهلوی نامگذاری شد و پس از جدایی فوزیه، به نام شهناز دختر شاه تغییر نام یافت.   تعریض زیر گذر میدان امام حسین (ع) نخستین پروژه مهم عمرانی سال ۹۱ ... ...

پاور پوینت آنالیز و تحلیل مدرسه هنر معماری ییل

پاور پوینت آنالیز و تحلیل مدرسه هنر معماری ییل

پاور پوینت آنالیز و تحلیل مدرسه هنر و معماری ییل   معایب  محل قرارگیری دانشگاه  آنالیز پلان های طبقات معمار   ... ...

دانلود پروژه تحلیلی تکیه تجریش

قالب : پاورپوینت صفحه : 44 اسلاید مقدمه تجریش تجریش نام شهری در کلان‌شهر تهران بوده است که به عنوان یکی از محلّه‌های شهر تهران و همچنین مرکز شهرستان شمیرانات استان تهران به شمار می‌آید و در منطقه۱ شهر تهران واقع شده ‌است .میدان تجریش به عنوان نقطه پایانی خیابان ...

پاورپوینت درس 3 انسان و محیط زیست ویرتیو پایه یازدهم

پاورپوینت درس 3 انسان و محیط زیست ویرتیو پایه یازدهم

پاورپوینت درس 3 انسان و محیط زیست ویرتیو پایه یازدهم این پاورپوینت تمامی درس ها را شرح میدهد virtiv.ir قابل ارائه برای کلاس درس به عنوان کنفرانس در درس رشته انسان و محیط زیست می باشد این پاورپوینت در 55 اسلاید و قابل ویرایش می باشد قسمت هایی از متن: مقایسه اهمیت هوا با آب ... ...

نشانی: کرج، چهار راه هفت تیر، خیابان لاله1

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "کافه فورکیا " می باشد . و کپی برداری فقط با ذکر نام سایت و قرار دادن لینک مجاز است .

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما